Sportsteunzolen

Wanneer heb je nu een sportsteunzool nodig? (…en wanneer juist niet)

Ben je ook aan het thuissporten? Of juist in kleine groepjes buiten? De afgelopen periode kreeg ik van een aantal mensen de vraag of ze sportsteunzolen nodig hadden. Dus hoog tijd voor een artikel hierover.

Steunzolen tijdens het sporten

Veel mensen vinden het fijn om te sporten. Wie steunzolen heeft gekregen voor gewoon dagelijks gebruik, loopt met een grote vraag: Mag ik mijn gewone steunzolen ook gebruiken tijdens het sporten? 

Sportsteunzolen op maat

Het antwoord op deze vraag is ‘Ja’ en ‘Nee’. Het hangt namelijk af van wat voor sport het is. Ga je bijvoorbeeld wandelen, dan is het antwoord ‘Ja’. Want je normale steunzolen zijn gemaakt voor het wandelen en lopen. Maar er is dus ook een ‘Nee’.

Hoge impact

Het antwoord op de vraag is ‘Nee’, voor sporten waarbij je snel moet lopen of springen. Dus sporten waarbij je – zoals wij podotherapeuten dat noemen – een hoge impact hebt. Ook bij zaalsporten kan het antwoord soms ‘Ja’ en soms ‘Nee’ zijn. Bij bepaalde vormen van gym is het niet altijd nodig om een aparte sportsteunzool te gebruiken. Het antwoord op de vraag of je je gewone steunzolen tijdens het sporten kunt gebruiken hangt dus echt af van de belasting. Daar kijken we tijdens ons onderzoek  an ook goed naar. En dat doen we niet zomaar. Het is ook echt belangrijk dat daar goed naar wordt gekeken.

De sportpodotherapeut onderzoekt je sportactiviteit

Of de steunzool geschikt is voor het gebruik hangt erg af van de bewegingen die je maakt tijdens het sporten en waarvoor jij je steunzolen hebt gekregen. Maak je bijvoorbeeld bewegingen waarbij je je been heel erg moet kantelen, dan werkt die steunzool je eigenlijk tegen. Dan kun je hem dus beter niet gebruiken. Je kunt dan last krijgen van blaren of van veel tractie (spierkracht) op je scheenbeen. Dat kan leiden tot overbelaste spieren en spierpijn. Of het geeft druk in de holte van je voet. Je kunt je been minder goed buigen. Het is belangrijk dat de (sport) podotherapeut eerst bekijkt welke bewegingen je moet maken tijdens het sporten om een goede inschatting te maken of je sportsteunzolen nodig bent. Lees hier meer over sportpodotherapie. Op onze praktijk in Assen kan de podotherapeut goed beoordelen hoe je de sportbewegingen maakt omdat we daar ons eigen sportanalyse lab hebben.

Steunzool kan averechts werken

Jouw steunzool kan dus tijdens het sporten averechts werken. Daarom is het goed je sportactiviteit met ons te bespreken tijdens je afspraak bij de podotherapeut. Dan kan er een goede inschatting worden gemaakt van wat nodig is. Misschien is het niet nodig om steunzolen te gebruiken tijdens jou sportactiviteit. Maar misschien dus ook juist wel. Om het allemaal even wat makkelijker voor je te maken ;-).

Hardlopen of voetballen en steunzolen

Soms gaan mensen zelf uitproberen om op de ‘gewone steunzolen’ te sporten. In negen van de tien gevallen krijg je dan toch klachten. En dat is niet raar. Bij hardlopen of voetballen heb je namelijk een andere manier van voetafwikkeling dan bij het beoefenen van een bepaalde sport. De steunzool doet dan niet op de manier waarvoor hij is aangemeten zijn werk. Bedenk voor jezelf, hoe loop ik eigenlijk hard? Ben ik een midvoetlander, een voorvoetlander of een hiellander? Die informatie zal de podotherapeut nodig zijn.

Een sportsteunzool ziet er anders uit

We werken bij sportsteunzolen met iets meer demping. Dat hangt ook weer af van de sport. Het gaat er vooral om dat de voet bepaalde bewegingen tijdens het sporten moet accepteren. Dat zijn bewegingen die je vaak bij het gewone lopen juist wilt tegenhouden. Dat betekent dat we de sportsteunzool op een andere manier opbouwen. Soms zijn ze wat lager, maar soms juist ook wat dikker vanwege het dempende effect dat we willen bereiken.

Schaatsen en skeeleren

Schaatsen maar ook skeeleren zijn sporten waarbij je je been kantelt in de afzet. En om stevig op je schaats te blijven staan moetje stevige spieren rond je enkels hebben. Als je slappe schoenen hebt of niet zulke stevige enkels, dan kan het fijn zijn om je gewone steunzool in je schaats stoppen zodat je mooi stabiel staat.

Welke sport doe je

De sportsteunzool bouwt de podotherapeut op, op basis van de belasting. Dus hoe sport je? Wat voor sport doe je? Hoe vaak sport je? Hoe beweeg je tijdens het sporten? We kijken heel erg goed naar de beweging die je maakt en hoe je die uitvoert. Bij een volleyballer en tennisser kijkt de podotherapeut naar hoe je springt en hoe je zijwaartse bewegingen maakt. We maken dan een inschatting van waar het mis kan gaan en waar een blessure kan ontstaan. We kijken veel meer vanuit de musculaire (spieren) kant.

Advies

Afhankelijk van de blessures die we bij jou kennen, beoordelen we in hoeverre het nodig is om voor het sporten een correctie toe te passen. Dat is niet altijd nodig. Soms adviseren we om een bepaald soort sportschoen te kopen. Dat is soms ook genoeg. We hebben goede contacten met sportwinkels in de regio. Zo kunnen we je makkelijk doorsturen.

Gericht trainingsadvies

Het is goed om dat sportonderzoek te doen zodat we kunnen beoordelen of het nodig is om iets te corrigeren. We geven soms ook een gericht trainingsadvies. Dan kun je probleemloos genieten van het sporten. Plan gerust hiervoor online een afspraak met onze podotherapeut in Assen of Stadskanaal of kom langs voor het gratis inloopspreekuur.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
× Chat nu met een medewerker