Pijnlijke voeten tijdens het skeeleren | Voetstuk

Pijnlijke voeten tijdens het skeeleren

’t Is je vast al opgevallen als je regelmatig buiten bent. Af en toe zoeft er iemand op skeelers voorbij. Het is weer helemaal hip and happening: skeeleren. En eerlijk is eerlijk, het is ook een heerlijke sport, je blijft er lekker mee in beweging. Helemaal met al dat thuiswerken van dit moment.

Alternatief voor hardlopen

Vooropgesteld, skeeleren is goed om te doen, het is echt een fijne manier om te bewegen. Een mooi alternatief voor hardlopen. Conditioneel kan skeeleren ook even wat minder zwaar aanvoelen dan hardlopen. Als je dit gewoon recreatief aan het doen bent tenminste. Hardlopen gaat vaak gepaard met piekkrachten, wist je dat je tot drie keer je lichaamsgewicht aan kracht te verwerken krijgt als je neer komt tijdens het hardlopen? Met skeeleren heb je die piekbelasting minder. Maar vergis je niet, je beweegt wel net zo veel en je moet ook net zo goed spierkracht leveren. Dat maakt het tot een goede manier om te bewegen. Zeker met warm weer is skeeleren fijn in de avond. Een frisse wind langs je heen. Skeeleren is niet alleen goed voor je enkelspieren, ook is het een goede manier om je voetspieren te trainen.

Krampachtige voetpijn

Een klacht die bij skeeleren nogal eens ontstaat is dat je krampachtige voetpijn krijgt. Die pijn in je voeten ontstaat doordat je kleine voetspieren niet gewend zijn aan deze belasting. Het kan soms een beetje branderig voelen, dat komt door verzuring van de voetspieren. Vooral als je net bent begonnen met skeeleren of als je vaker langer en intensiever gaat skeeleren. De pijn kun je trouwens ook in je kuiten voelen. En je merkt het vaak al tijdens de belasting.

Doe ik het dan verkeerd?

Je denkt misschien dat je steeds kramp hebt. Mogelijk ga je zelfs twijfelen of je wel goed aan het skeeleren bent. Maar ik kan je geruststellen, want je doet het waarschijnlijk wel goed. Wat er gebeurt is dat je spieren zich ontwikkelen om sterker te worden. Je staat normaal gesproken op een schoen. Die is meestal breed en plat. Op een skate of skeeler heb je ineens een heel smal steunvlak. Het contact met de grond is daardoor heel anders. Je kunt het goed vergelijken met een schaats, ook daarin kan wel een beetje hetzelfde gevoel ontstaan. Bij skeeleren merk je alleen de invloed van de grond veel meer dan bij schaatsen. De trilling op de klinkers zorgt voor die kramp, maar ook stoepje op en stoepje af maakt de belasting voor je voeten intensief.

Nee, niet stoppen!

Het is dan zo jammer dat je stopt. En dat is wel wat er vaak gebeurt. Dus mijn advies is haal die skates of skeelers weer snel van Marktplaats af en begin opnieuw. Het is een hartstikke leuke sport, goed voor je lijf. Skeeleren is gewoon lekker bewegen.

Verkijk je er niet op

Ik denk dat veel mensen met skeeleren beginnen met het idee dat het geen zware sport is. Maar dat is het wel. Het is een fijne maar ook een belastende sport. Deels heeft die belasting ook te maken met wat je onder je voeten hebt. Niet alleen in kwalitatief opzicht, maar ook of het skates of skeelers zijn. Want  ook al worden de woorden nog wel eens door elkaar gehaald, er is een verschil. Skeelers zijn meer geschikt voor hoge snelheid en lange afstanden. Skates zijn wendbaar en vaak meer geschikt om op een gewoon voet- of fietspad te gebruiken. Prima voor de korte rondjes of in de stad. Maar ze zijn door die kleinere wielen wel wat instabieler dan skeelers.

Wat te doen

Voordat je begint met skeeleren ga je natuurlijk op zoek naar skeelers die goed bij je voet passen. Zorg dat je zeker weet dat de schoen goed past en niet te strak zit. Hij moet gewoon prettig zitten. Als je last krijgt van die krampachtige pijn aan je voeten, ga dan om de dag skeeleren. Pas dus de belasting aan. De ene dag train je wel, de andere dag niet. En doe voetoefeningen: de ‘one leg squat’ kan ik je aanbevelen. Je gaat op één been staan en je zakt door je knie en houdt vervolgens drie a vier seconden zo vast. Zo gaat je voet stabiliseren. Je kunt deze oefening moeilijker maken door het te doen op een kussen. Dan maak je de ondergrond bewust instabiel.

Soms kan de pijn ook ontstaan door een afwijkende stand aan je voeten of benen. Dat is vaak goed op te lossen. Onze podotherapeuten zoeken naar de oorzaak van jou pijnklachten. En geven je een betrouwbaar en gepast advies.

Blijf je na het lezen van dit artikel toch onzeker over de pijn? En vraag je je af of je het wel goed aanpakt? Onze podotherapeuten staan voor jou klaar. Bezoek gerust eens ons inloopspreekuur. Dat is gratis. En neem dan je skeelers mee. We gaan kijken waar de pijn vandaan komt. En je krijgt gelijk heel concrete tips en adviezen. Want stoppen met skeeleren omdat je pijnlijke voeten hebt, dat zou toch eeuwig zonde zijn!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
× Chat nu met een medewerker