Knieklachten bij het fietsen | Voetstuk
Wielrenner bij de podotherapeut

Knieklachten bij het fietsen

Het is wellicht een combinatie waar je nog niet vaak van hebt gehoord: de podotherapeut en fietsen. Podotherapie wordt vaak gerelateerd aan pijnklachten die ontstaan zijn door bijvoorbeeld wandelen of hardlopen. Maar ook knieklachten die veroorzaakt worden door wielrennen of mountainbiken hebben baat bij podotherapeutisch onderzoek. Hoe de knieklachten kunnen ontstaan en wat ik er als sportpodotherapeut aan kan doen, leg ik graag aan je uit. 

Kniepijn: een veel voorkomend fietsprobleem

Het kan voor je gevoel ineens uit het niets ontstaan: knieklachten tijdens het fietsen. Veel mountainbikers en wielrenners hebben er helaas last van. Vaak is het een sluimerend probleem dat wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld de verkeerde houding op een fiets. Of verkeerd afgestelde schoenplaatjes. Op een gegeven moment uit zich dat in pijn in de knie. Heel vervelend! 

Ontstaan van knieklachten bij fietsen

Knieklachten tijdens het mountainbiken of wielrennen kan meerdere oorzaken hebben. Veelal komt het doordat je niet de juiste houding op de fiets aanneemt. Wielrenners zitten vaak iets meer naar achter dan mountainbikers, waardoor ik bij wielrenners vaker heupklachten tegenkom. Doordat je op de mountainbike meer naar voren zit en druk moet leveren, zie ik bij mountainbikers vaker knieklachten. Om uit te zoeken wat de juiste houding voor jou is, raden we allereerst aan om een bike fit te doen. Hier vertel ik je later later meer over. 

Stand van je voet op het pedaal

Een andere belangrijke oorzaak van knieklachten tijdens het fietsen is de stand van de voet op het pedaal. Doordat je voet niet juist op het pedaal staat, wordt er op de verkeerde manier kracht geleverd. De drukkracht in de trapbeweging is niet goed genoeg verdeeld, waardoor je de knie op bepaalde momenten in de beweging overbelast raakt.

Stel je schoenplaatjes goed af

Stap je regelmatig op de mountainbike of racefiets, dan fiets je zeer waarschijnlijk met schoenplaatjes. De stand van je schoenplaatjes is enorm belangrijk. Zijn de schoenplaatjes goed afgesteld, dan bewegen je knieën in een verticale lijn. Ze worden niet naar binnen of buiten geforceerd. Schoenplaatjes die te ver aan de binnenkant van de fietsschoen zijn geplaatst, kunnen zorgen voor pijn aan de binnenkant van de knie. Schoenplaatjes die juist meer aan de buitenkant worden geplaatst, kunnen zorgen voor pijn aan de buitenkant van de knie. Kortom: zorg dat je schoenplaatjes goed zijn afgesteld.

Verschillende soorten knieklachten

Knieklachten die veroorzaakt worden door het fietsen, kunnen op verschillende plekken in de knie voelbaar zijn. Elke pijnklacht heeft een eigen oorzaak. Ik neem de verschillende soorten knieklachten met je door. 

Pijn aan de buitenkant van de knie

Heb je pijn aan de buitenkant van de knie? Grote kans dat deze veroorzaakt wordt door overbelasting aan de iliotibiale band (ook wel de IT-band genoemd). Een overbelaste en ontstoken IT-band kan zorgen voor een scherpe pijn aan de buitenkant van de knie. Deze band loopt van de heup langs het dijbeen naar het scheenbeen. De pijn kan uitstralen naar het onder- of bovenbeen. 

Met name mensen met o-benen hebben meer kans op pijn aan de buitenkant van de knie. Heb je (een beetje) o-benen, dan duw je tijdens het fietsen je knie naar beneden onder een schuine hoek. Dit kan irritatie aan de IT-band veroorzaken. Dit gebeurt ook als je schoenplaatjes niet goed uitgelijnd zijn, waardoor de voet naar binnen wordt gedrukt. 

Bij het fietsen moet de trapbeweging zo verticaal mogelijk zijn: een rechte lijn naar beneden. Tijdens een fietsanalyse bekijk ik onder andere hoe recht jouw lijn tijdens het trappen is. Om te zorgen dat je in de verticale lijn terecht komt, kan de podotherapeut eventueel schoenplaatjes aanpassen of zooltjes adviseren. 

Zijn zowel je zooltjes als je schoenplaatjes goed afgestemd, maar heb je alsnog last? Dan gaat de podotherapeut met je aan de slag door bijvoorbeeld de stabiliteit van je knie te verbeteren. Zodat je zonder pijn aan de buitenkant van de knie weer kunt mountainbiken of wielrennen.

Pijn aan de binnenkant van de knie

Naast pijn aan de buitenkant, is het ook mogelijk dat je pijn ervaart aan de binnenkant van de knie. De stand van je voeten is waarschijnlijk de grote boosdoener. Staan je benen meer in een x-stand? Dan heb je sneller kans om last te krijgen van de binnenkant van de knie. De pijn aan de binnenkant van de knie wordt veroorzaakt door een geïrriteerde pees. De peesaanhechting van de bovenbeenspieren probeert de beweging naar binnen continu tegen te houden; ze forceren je knie naar buiten. Forceren is nooit goed en kan uiteindelijk leiden tot pijnklachten aan de binnenkant van de knie.

De pijn aan de binnenkant van de knie is eventueel op te lossen met het aanpassen van de schoenplaatjes. Door het toevoegen van een wig aan de schoen, wordt de voet beter naar buiten gedrukt. Hierdoor kom je weer in de gewenste verticale beweging terecht.

Naast pijn aan de binnen- of buitenkant van de knie, is het mogelijk dat je klachten ontwikkeld voor, onder of boven de knieschijf. Dit wordt ook veroorzaakt doordat je tijdens het fietsen te veel naar binnen of buiten beweegt met de knie. 

De heupen spelen ook een rol

We gaan even een testje doen. Ga eens staan. En hef je knieën eens een voor een. Kun jij deze beweging soepel maken? Super! Kost het wat meer moeite en kom je tot halverwege? Dat betekent dat je heup niet helemaal flexibel is. En dat is een belangrijke constatering. 

Deze beweging voer je namelijk uit als je aan het fietsen bent. Je bent continu aan het heffen en duwen. Kun je deze beweging niet goed uitvoeren doordat je heup een flexie beperking heeft, dan zet je je hele lichaam in om de beweging uit te voeren. Dit kan effect hebben op je knie, zowel boven als binnen in de knie. Uiteindelijk kan dit zich vertalen naar blessures. Tijdens een fietsanalyse kijken we daarom ook naar hoe je heupen zich bewegen tijdens het fietsen. 

Begin met een bike fit

Ik raad fietsers altijd aan om te beginnen met bike fit voordat ze starten met mountainbiken of wielrennen. Een bike fit is anders dan het afstellen van je fiets. Bij een bike fit wordt er gekeken naar jouw houding op de fiets. De fiets wordt zo ingesteld dat je zo efficiënt mogelijk de juiste kracht levert. Denk aan de zadelhoogte, de lengte van de pedaalarmen en de afstand tussen het stuur en het zadel. Door een bike fit zit je beter op de fiets en wordt de kans op knieklachten kleiner.

Heb je klachten of beperkingen waar met het fietsen rekening gehouden moet worden? Kom dan langs bij de sportpodotherapeut. Waar de bike fitter je uitstekend kan helpen met de houding op de fiets, onderzoek ik vooral door welke beweging je (pijn)klacht of blessure wordt veroorzaakt. Door de kennis die ik heb van het menselijk lichaam, weet ik precies welke pezen, spieren en aanhechtingen worden gebruikt bij het fietsen. En waar de kans op blessures ligt. 

Podotherapie & fietsen: gouden combinatie

Kom je bij mij op de praktijk met knieklachten gerelateerd aan fietsen, dan starten we met een fietsanalyse. Tijdens een fietsanalyse kijk ik onder andere naar de houding op de fiets, je trapbeweging, hoe de schoenplaatjes zijn afgesteld en de stand van je voet op de pedalen. Aan de hand van de fietsanalyse gaan we op zoek naar de oplossing. 

De oplossing begint bij het stellen van de juiste diagnose. We moeten eerst weten wat er precies aan de hand is, voordat we de klacht kunnen oplossen. Naast een fietsanalyse vraag ik je daarom om ook een aantal oefeningen uit te voeren. Zodoende kan ik precies zien hoe je benen, voeten en heupen bewegen. Beoefen je naast het fietsen nog een sport? Ook deze bewegingen zijn van invloed op de ontwikkeling van de knieklachten tijdens het fietsen. 

Alles bij elkaar zorgt ervoor dat we met een behandelplan komen. Dit is heel uiteenlopend en per persoon verschillend. Het kan gaan van het aanpassen tot schoenplaatjes tot oefeningen om bepaalde spieren te trainen.

Het doel? Zorgen dat je klachtenvrij op de mountainbike of racefiets zit! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
× Chat nu met een medewerker