Wandelen zonder pijn

Lekker aan het wandelen? Voorkom pijnlijke voeten

Sinds vorig jaar hebben we er een nationale hobby bij: wandelen. Sinds de eerste intelligente lockdown in maart zijn mensen massaal naar buiten gegaan. En terecht! Want er is weinig zo fijn als lekker buiten zijn. Daarnaast is het goed om in beweging te blijven. Het is niet voor niks dat de app Ommetje van de Hersenstichting al wekenlang een van de meest gedownloade apps van Nederland is. 

Toch is het goed om niet direct té voortvarend van start te gaan met het wandelen. Net als met elke sport is het goed om het wandelen op te bouwen. Want ook al voelt het niet zo, je bent toch aan het sporten. En doe je al snel te veel, wat overbelasting en nog erger, blessures als gevolg kan hebben. Ik zie deze trend ook terug in onze praktijk. Daarom geef ik je graag wat tips, zodat je lichaam lekker blijft voelen tijdens het wandelen. 

Snel naar:

Oorzaken van de klachten bij het wandelen

Waarom de ene persoon sneller klachten heeft tijdens een wandeling dan de andere persoon, is van verschillende factoren afhankelijk. Zo heeft het bijvoorbeeld te maken met de stand van je voet. Heb je een hogere wreef dan gemiddeld? Dan is het mogelijk dat je je enkel minder goed kunt buigen dan iemand met een gemiddelde wreef. Hierdoor wordt de kans op overbelasting tijdens het wandelen vergroot.

Ben je erg soepel in je banden en gewrichten? Ook dan kan het goed zijn dat je sneller te maken hebt met overbelasting. Je gebruikt dan meer spierkracht tijdens een wandeling, waardoor je sneller een blessure kunt ontwikkelen.

De meeste klachten ontstaan echter door het dragen van verkeerde schoenen. Het is belangrijk om regelmatig je schoenen te vervangen en niet te lang met een versleten wandelschoen door te lopen. Ook moet de schoen goed om je voet zitten, dus niet te nauw of juist te wijd. Ik kom later nog terug op het belang van een goede wandelschoen.  

Veel voorkomende klachten bij het wandelen

In onze praktijk krijg ik regelmatig mensen met klachten als vermoeide voeten, dove tenen of zeurderige voeten. Als ik dan vraag of ze aan sport doen, is het antwoord vaak nee. Maar ze maken wel regelmatig een wandeling. Kijk, daar hebben we een mogelijke oorzaak!

Want wandelen is ook sporten. Maak je een mooie (bos)wandeling, dan ben je al gauw ruim een uur onderweg. Gemiddeld lopen we tussen de 4 en 5 kilometer per uur. Ongemerkt leg je een behoorlijke afstand af. Doe je dit meerdere keren in de week, terwijl je daarvoor veel minder bewoog, dan kan je overbelastingsklachten ontwikkelen.

Aan wat voor soort klachten moet ik denken? 

Met wandelen gebruik je veel meer dan alleen maar je voeten. Je gebruikt je gehele lichaam. Er zijn verschillende spiergroepen aan het werk. Gaat er ergens iets niet helemaal goed in je afwikkeling, dan kun je een blessure ontwikkelen. Ik zie in mijn praktijk niet uitsluitend klachten die te maken hebben met je voeten. Denk bijvoorbeeld aan scheenbeenblessures. Door te snel te veel kilometers te wandelen kun je pijn in je scheenbeen krijgen.

Naast een scheenbeenblessure zie ik in de praktijk ook gevallen van hielspoor en knieblessures voorbij komen door het vele wandelen. Om al deze klachten te voorkomen, is het belangrijk dat je je lichaam rust geeft. Ga niet elke dag wandelen, maar om de dag. Gun je lichaam de tijd die het nodig heeft om te herstellen. En belangrijk, draag goede schoenen die geschikt zijn voor wandelen. Dus niet die fijne sneakers.

Kies de wandelschoen die bij jouw voet past

Het kwam net al even voorbij: goed schoeisel. Daarmee wordt niet per se de allerduurste wandelschoen bedoeld, maar een wandelschoen die goed bij jouw voeten, manier van lopen en doel past. Welke schoen voor jou de beste keuze is, is dus heel persoonlijk. Bij ons in de praktijk helpen we je op weg door het geven van schoenadvies. Een goede schoenenwinkel kan je hierin vaak al adviseren. Maar soms is dat niet voldoende. De podotherapeut kijkt naar de manier waarop je loopt en druk zet op de voeten. Daarnaast bespreken we uitgebreid met welk doel je de schoen gaat gebruiken. Ik werk daarom vaak samen met een schoenenzaak, zodat we samen gericht kunnen adviseren in het kiezen van de juiste schoen.

Ben je bezig met wandelen en zitten de schoenen niet naar tevredenheid? Maak dan eens een afspraak bij een van onze podotherapeuten. Zij voorzien je van gericht schoenadvies.

Overbelast? Maak een afspraak

Zoals we allemaal weten is bewegen goed voor je. Toch is het niet aan te raden om ineens enorm veel te bewegen. Bouw het rustig op, ook als het om wandelen gaat. Ga dus niet elke dag direct een uur wandelen, maar bijvoorbeeld om de dag een half uur. Zoek schoenen die goed bij jouw voet passen en let erop dat je je voeten goed neerzet bij het wandelen. Ben je wat stijfjes? Doe dan voor de wandeling wat rek- en strekoefeningen, zodat je spieren al wat warm worden gedraaid.

Ondanks alle tips kan het voorkomen dat je klachten ontwikkelt. Beginnende klachten kunnen zijn:

  • aanhoudende vermoeidheid in de voeten;
  • branderige of zeurderige voeten;
  • dove tenen of voeten;
  • tintelend gevoel in de voeten;
  • beurs gevoel;
  • stijfheid in de voeten en benen;
  • gevoel van spierpijn dat langer dan normaal aanhoudt.

Herken je jezelf in een van de bovenstaande klachten? Kom dan langs bij Voetstuk, voordat de klacht een blessure wordt. Samen zorgen we ervoor dat je pijn- en klachtenvrij kunt genieten van de wandeling.

Scroll naar top
× Chat nu met een medewerker