Patellafemoraal pijnsyndroom

Wat is het? En wat kun je eraan doen?

 

Wat is patellafemoraal pijnsyndroom?

Bij het patellafemoraal pijnsyndoorm ervaar je pijn op de voorzijde van de knie. Dit wordt veroorzaakt door de knieschijf die over het kniegewricht heen schuift bij het buigen en trekken. Er ontstaat dus een irritatie tussen de knieschijf (patella) en het kniegewricht zelf. Femoraal staat voor bovenbeen. Je hebt dan patellafemoraal pijnsyndroom. Deze pijnklachten ontstaat vooral bij meisjes in de tienerleeftijd of jongvolwassenen. Maar het kan ook voorkomen bij jongens, of op een latere leeftijd ontstaan.

Pijnklachten die ontstaan zijn

Patellafemoraal pijnsyndroom kan de volgende pijnklachten geven.

  • Lang in een houding gehurkt zitten. 
  • Zitten met gebogen knieen
  • fietsen, traplopen en springen zijn pijnlijk
  • Stekende pijn rond de knieschijf
  • Soms kraken of klikken de knieën bij bewegen
Vaak nemen de pijnklachten weer af als je in rust komt. Daarbij kun je instabiliteit ervaren in je knie. Alsof je erdoor zakt.

Oorzaken

Een oorzaak van het patellafemoraal pijnsyndroom is een X-stand van de knieën. De X-stand van de knieën zorgt ervoor dat de knieschijf niet goed aansluit op de groeve van het bovenbeen tijdens het strekken van de knie.

Ook kan het zijn dat je erg gegroeid bent in korte tijd. De botten zijn dan al langer geworden maar de spieren zijn nog niet zo snel mee ontwikkeld. Je hebt dan eigenlijk een verminderde spierkracht in je benen.

Wat moet je doen?

Het is belangrijk te luisteren naar je lichaam. Als je pijn ervaart tijdens het sporten wat niet afneemt als je eventjes stil gaat zitten. Dan moet je tijdelijk stoppen met sporten. Tot het geen pijn meer doet tijdens de belasting. Als de pijn na 1 tot 2 maanden hetzelfde blijft. Dan is het belangrijk dat je hulp gaat zoeken.


De podotherapeut behandeld patellafemoraal pijnsyndroom meestal met steunzolen. De stand wordt daarbij gecorrigeerd zodat de knieschijf weer goed door de groeve van het bovenbeen glijdt. Vaak krijg je ook oefeningen mee om je bovenbeenspieren en de spieren rond je knie te versterken.

Zet je eerste stap naar pijnvrij bewegen. Klik hier voor het maken van een afspraak →

Afspraak maken?

Ervaar je klachten of wil je langs voor controle? Maak dan snel een afspraak online!

Waar heb jij pijn?

Scroll naar top
× Chat nu met een medewerker