Sportsteunzolen kunnen pijn verlichten.

Optimaal profijt uit je inlegzolen: Tips voor gebruik en onderhoud

Als je op maat gemaakte zolen hebt ontvangen dan is dat een belangrijke stap naar weer pijn en vrij bewegen. Om het maximale uit je zooltherapie te halen, is het essentieel om ze op de juiste manier te gebruik en te onderhouden. In deze blog geven we je handige tips om je op weg te helpen.

Gebruik

  1. Geschikte schoenen: Draag de inlegzolen in schoenen met een standaard losse zool. Deze zool kun je verwijderen voordat je, je op maat gemaakte inlegzool plaatst. Lees hier ook onze tips voor schoenen.
  2. Vastgelijmde binnenzool: Heb je schoenen met een binnenzool die vastgelijmd zit? Probeer deze dan voorzichtig los te maken. Lukt dit niet of twijfel je, raadpleeg dan je podotherapeut.
  3. Rustige opbouw: Begin rustig met het gebruik van je zolen. Neem hier twee weken de tijd voor. Draag ze de eerste dag maximaal twee uur, de dag erna vier uur en zo verder.
  4. Gewenning: Het kan ongeveer twee weken duren voordat je volledig gewend bent aan het gebruik van je zolen. Let op, je bent dan alleen nog maar gewend aan je zolen. Voor de meeste bewegingsklachten is meer tijd nodig voordat je volledig bent hersteld. Je zult dus na twee weken nog niet pijnvrij kunnen bewegen. Maar dat kan nu wel gaan beginnen!
  5. Druk- en spierpijn: Je kan de zool voelen drukken onder je voet. Om die reden is het belangrijk dat je de zolen rustig opbouwt (zie ook punt 3). Ook kan er spierpijn ontstaan. De zolen zorgen ervoor dat er een nieuwe balans tussen alle spieren ontstaat. De ene spier zal wat harder moeten werken terwijl een andere spier wat meer rust krijgt. Dit kan wat spierpijn geven. De spierpijn mag maximaal twee of drie dagen duren.
  6. Blaren: Heb je toch iets te snel opgebouwd met je zolen dan kunnen er blaren ontstaan. Geef je blaren de tijd om te genezen en begin opnieuw met het opbouwen.
  7. Sportadvies: Wil je sporten met je zolen? Raadpleeg dan je podotherapeut. Niet alle zolen zijn ook geschikt om mee te sporten. Het soort sport en de frequentie spelen hierbij een rol. Wil je meer lezen over sportzolen dat kan hier.
  8. Zolen voor werkschoenen: Wil je, je zolen gebruiken in je werkschoenen wees je er dan van bewust dat je de certificering van je veiligheidsschoen kunt verliezen als je de zool zomaar in je werkschoen legt. Voetstuk Podotherapie maakt gecertificeerde zolen speciaal voor veiligheidsschoenen. Lees meer over zolen in werkschoenen.

Bovenstaande tips kunnen je helpen om het maximale uit je zolen te halen. Deze tips zijn algemene tips. Het kan zijn dat de podotherapeut je andere of aanvullende adviezen heeft gegeven. Volg in dat geval het advies van je podotherapeut.

Onderhoud van je zolen

  1. Uit de schoenen halen: Voor duurzaam gebruik is het raadzaam om de zolen regelmatig uit je schoenen te halen. Wist je trouwens dat je bij Voetstuk Podotherapie het tweede paar zolen binnen 3 maanden met korting kunt bestellen? Dan heb je altijd een paar zolen achter de hand zodat je, je eerste paar kunt laten drogen of luchten. Ook handig voor in pantoffels of sandalen. Check onze tarieven voor de actuele prijs.
  2. Vochtigheid vermijden: Als de zolen nat zijn geworden is dat helemaal niet erg. De meeste materialen kunnen goed tegen vocht. Leg ze alleen niet bij een warmtebron, dit kan ervoor zorgen dat je zolen krimpen of krullen.
  3. Reiniging: Maak de zolen schoon met een vochtige doek. Je hoeft ze niet in een sopje te doen. Zeep kan het materiaal aantasten.
  4. Kraken verhelpen: Kraken je zolen in de schoenen, strooi dan talkpoeder onder je zool om dat probleem te verhelpen.

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Veel beweegplezier met je zolen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
× Chat nu met een medewerker