barefoot walking blote voeten lopen

Barefoot walking, fantastisch, maar let op!

De vogeltjes fluiten, het gras is koel en zacht en kriebelt heerlijk onder je blote voeten. Je voelt je een met de natuur; je staat er middenin. Terwijl je met je hoofd in de wolken en je voeten in de aarde mindful de paden op en de lanen in kuiert, draaien hoofden zich in je richting. Bewondering, afkeuring of gegiechel, het maakt je niet uit. Want jij gaat heerlijk met blote tenen door het leven!

De een zweert erbij, de ander gruwelt ervan: barefoot walking. Oftewel blootvoets lopen. Als je sommige websites mag geloven, is het dé oplossing voor de meest uiteenlopende problemen, van nek-en rugproblemen, tot het verlagen van cortisol in je lichaam.
Hoewel er meerdere wetenschappelijke studies zijn gedaan naar de voordelen van blootvoets lopen, zijn de resultaten niet heel significant. Toch zijn de ervaringsdeskundigen erg enthousiast over het lopen op blote voeten. De volgende voordelen worden genoemd:

  • Het verkleint de kans op platvoeten, omdat de voet geleerd wordt zelf de boog in stand te houden. Met andere woorden, de spieren in de voet worden sterker
  • Omdat je tenen meer ruimte hebben en dus recht kunnen staan, gaat het vergroeiingen, maar ook drukplekken tegen die kunnen ontstaan als gevolg van het dragen van te krappe schoenen.
  • Het verkleint de kans op peesplaatontsteking (fasciitis plantaris), doordat de spieren in de voet sterker worden.
  • De ‘sensorische feedback’ wordt verbeterd, omdat de zenuwuiteinden meer worden gestimuleerd. Hierdoor verbetert je evenwichtsgevoel en je proprioceptie, wat een ander woord is voor lichaamsbesef. Bij een verstoorde proprioceptie heb je het gevoel dat je uit balans bent. Een goede proprioceptie zorgt ervoor dat je stabiel bent en je meer bewust bent van hoe je staat.
  • Door blootvoets op verschillende oppervlakken te lopen, blijven je voeten flexibeler en sterker, wat zou kunnen leiden tot minder knie-, heup- en enkelpijn.

Maar je voetzolen dan? (Enneuh, hondenpoep?)

Het is natuurlijk heerlijk om in de zomer op blote voeten door het gras of op het strand te lopen. Het geeft een gevoel van vrijheid. Bovendien kun je je meer verbonden voelen met de aarde, want je maakt letterlijk contact. Maar we wonen niet bepaald in een land waarin het altijd zomer is. Bovendien zijn onze wegen verhard. Je moet er niet aan denken om in een hondendrol of een stuk glas te stappen met je blote voeten. Of om een uur door de sneeuw te wandelen. En wat dacht je van -oh gruwel- gravel of schelpenpaadjes?
En dan nog het feit dat je voeten er na een paar dagen barefoot walking niet echt beeldschoon meer uitzien. Je maakt meer eelt aan, en krijg daar de zwarte randjes maar weer eens uit!

Barefoot schoenen

Om je voetzolen te sparen zijn er barefoot schoenen te verkrijgen, ook wel minimalistische schoenen genoemd. Geschikt voor diverse doeleinden en in veel soorten en maten. Als je goed naar je voet kijkt, zie je dat de voorkant van je voet breder is dan de achterkant. En kijk nu eens naar je schoenen. De kans is groot dat je schoenen niet eens zoveel breder zijn aan de voorkant als aan de achterkant. Minimalistische schoenen zijn voor veel voetvormen geschikt, waarbij je het zo minimalistisch kunt maken als je zelf wilt. Er bestaan zelfs minimalistische schoenen met een vijf vinger model, waarbij letterlijk elke teen ‘verpakt’ is. Laten we eens naar de kenmerken van barefoot schoenen kijken.

  • Barefoot schoenen bieden heel veel teenruimte. Soms hebben ‘gewone’ schoenen te weinig ruimte voor de tenen. Hierdoor kun je meer kans krijgen op likdoorns, ingegroeide teennagels of scheef groeiende tenen.
  • Barefoot schoenen hebben een zeer dunne zool. Dit is bedoeld om de drager ervan de ondergrond te laten voelen. Er zitten veel zenuwuiteinden in je voet die met ‘gewone’ schoenen niet of nauwelijks gebruikt worden. Bovendien is de zool enorm flexibel. Schoenen met een stijve zool belasten bepaalde delen van je voet meer, en andere delen juist weer minder.
  • De bovenkant van de schoen is, net als de zool, heel dun. Ook is hij dicht, zodat je je tenen niet kromt tijdens het lopen, zoals je misschien bij een sandaal doet.
  • Reguliere schoenen hebben vaak een hak, wat een hoogteverschil geeft tussen de voor- en de achtervoet. Omdat je hak dan wat hoger staat, geeft dit een verkorting aan je kuitspier en achillespees. Je voet staat dan al in de afwikkelpositie. In tegenstelling tot wat sommige andere schoenen, hebben barefoot schoenen geen hak. De zool is volledig plat, zodat de hiel niet hoger staat dan de rest van je voet. Dit voorkomt dat je lichaam uit balans staat, en het voorkomt dus allerleid klachten die ontstaan omdat je bijvoorbeeld met je tenen gaat compenseren. Let op, dit zorgt er ook voor dat je ineens ‘plat’ staat en dat het beter is om niet opeens over te gaan op minimalistische schoenen, anders weet je kuit niet wat hem overkomt!

Tegengeluiden barefoot walking

Maar er zijn ook tegengeluiden over barefoot walking te horen. Tegenstanders vinden dat er te weinig demping in barefoot schoenen zit, zodat je lichaam te veel schokken te verduren krijgt. Met name als je gaat hardlopen of als je op een verharde ondergrond loopt. Dit zal geen probleem zijn als je voet de juiste mobiliteit heeft, maar als er een blokkade in je voet of been zit, ligt een overbelasting op de loer.
Ook kan de peesplaat te veel overstrekken, waardoor je, in tegenstelling tot wat hierboven staat, juist meer kans hebt op fasciitis plantaris en achillespeesblessures.
Daarom is het belangrijk te trainen om de mobiliteit van je voet te vergroten en je kleine voetspieren te versterken, als je besluit barefoot te gaan lopen.

Moet ik nu blootvoets gaan lopen?

Als het je interesse heeft kun je het zeker uitproberen. Houd er wel rekening mee dat je zult moeten wennen. Ga er niet van uit dat je meteen 20 kilometer kunt wandelen zonder ergens pijn te krijgen, want we garanderen je dat je dat zeker krijgt! Begin dus met kleine stukjes, want je voeten moeten wennen en, zoals je hierboven kunt lezen, de spieren moeten sterker worden.
Wil je je voetspieren versterken? Neem dan contact met ons op voor een op maat gemaakt oefenprogramma om je kleine voetspieren te versterken.

Wanneer niet aan barefoot walking doen?

Barefoot walking is niet heilig. Wij raden het dan ook niet aan als je voetproblemen hebt. Mensen met diabetes doen er goed aan hun voeten zoveel mogelijk ondersteuning te geven en te beschermen. Een van de voorkomende problemen bij diabetesvoeten is neuropathie. Hierbij zijn de zenuwen in je voet beschadigd, wat voor veel pijn kan zorgen, of juist minder gevoel in je voet.

Zeker weten? Vraag het je podotherapeut!

Wil je zeker weten of minimalistische schoenen geschikt voor je zijn? Vraag het je podotherapeut. De podotherapeuten van Voetstuk Podotherapie zijn gediplomeerde voetspecialisten. Zij kunnen je precies vertellen wat het beste is voor jouw voeten.
Kom langs op het gratis inloopspreekuur of maak een afspraak via het online afsprakenformulier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
× Chat nu met een medewerker